fredag 27. juli 2012

Statusoppdatering uke 32



Langt på vei: 32 uker

Igjen til termin: 8 uker

Termin: 16.september

Neste kontroll: Jordmor-time 1.august

Kjønn: Det er det bare nurket i magen som vet,men selv har jeg hatt en ekstremt til guttefølelse hele tiden;-)

Utålmodig: Oppussing og det siste av innkjøp okkuperer de fleste tanker,men vi begynner å bli veldig rastløse etter å få holde i vår lille skatt nå ja! 
Navn: Vi har flere navn vi liker til begge kjønn,er enige om alle sammen og de blir holdt hemmelig til fødselen:-)

Innkjøp: Det viktigste er klart,mangler baby-gym og en del småtterier.

Vektøkning: 10 kg

Melk i brystene: Råmelk siden uke 20 og bittelitt melk siden uke 26.

Strekkmerker: Nei,ikke en eneste enda..

Hevelser og vann i kroppen: Det kommer og går.

Hodet ned:  Nurket elsker å sparke meg på høyre side på ribbeina,så det tyder på at h*n ligger for det meste med hodet ned.


Aktivitet på babyen: Store deler av dagen og sparkene og bevegelsene er mye kraftigere enn før.Hele magen danser skikkelig når den lille rører på seg. Enkelte av sparkene er så kraftige at det nærmest gjør vondt og nå er babyen så stor at vi kan kjenne utenpå magen hvis det plutselig kommer en fot stikkende "ut" på siden.

 Pappaen liker å kjenne,snakke og synge til magen og da blir aktivitetsnivået litt lavere. Liker stemmen til pappaen sin!

Tungt: Enkelte dager er det svært tungt men det går som oftest bra! Tyngst om natta når jeg skal snu meg rundt med puter osv for å legge under magen.

Kynnere: De har roet seg veldig men kommer hvis jeg stresser og er i mye aktivitet.

Hodet festet: Nei

Barnerom: Den stolte pappaen er i gang med oppussing av rommet! Han har revet alt og har begynt på nytt igjen,slik at det skal bli skikkelig fint. Nå er vi straks i gang med maling.

Sulten: Nei,svært sjeldent faktisk..

Matkick/Drikke: Fersken,Fruktfest-saft,heksehyl og jordbær-yoghurt.

Plager: Kvalmen ble sporløst borte 15+2.
Korsryggen er vond hvis jeg er i mye aktivitet,må sette meg ned mye.
Halsbrannen kommer oftere nå men jeg elsker halsbrann-tablettene så det gjør ingenting!
Vann i kroppen kommer også oftere.

Humør: Stort sett blid og fornøyd! 

Sykehusbaggen: Den pakkes litt nærmere termin men har allerede gjort meg en del tanker om hva som skal være med.

Høygravid: Nei,men ikke så lenge til!

Om barnet denne uken: 

Vekt: 1800 g
Full lengde: 38 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt!

Håret på hodet blir tykkere, og nå er både tå- og fingernegler ferdig formet. Lanugohåret dekker stadig mindre deler av kroppen, og øyebryn og øyevipper blir stadig lengre.

Nå har fosteret så dårlig plass i livmoren at det må trekke føttene opp og innta det vi kalles fosterstilling. Fosteret får stadig mer fett under huden slik at noe av rødfargen forsvinner og huden ikke lenger er så rynkete. Nå er fosteret i ferd med å få det litt lubne utseende som hos nyfødte.






2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt en skikkelig guttefølelse helt siden du fortalte at du var gravid, men siden det virker som om det er et "jenteår" i år, så blir det spennende å se. Meen, jeg holder fortsatt fast på guttefølelsen :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir veldig spennende å se ja;-) De fleste sier jente,bare 3-4 har sagt gutt! Ikke lenge igjen,gleder meg;-)

      Slett

Legg gjerne igjen et svar eller en hilsning:)