mandag 23. juli 2012

Statusoppdatering uke 31





Langt på vei: 31 uker

Igjen til termin: 9 uker

Termin: 16.september

Neste kontroll: Jordmor-time 1.august

Kjønn: Det er det bare nurket i magen som vet;-)

Utålmodig: Prøver å holde tankene okkupert på noe annet,men kan ikke nekte på at vi ikke er utålmodige heller! Tror faktisk den kommende pappaen er mer utålmodig enn meg for tiden!

Navn: Vi har flere navn vi liker til begge kjønn,er enige om alle sammen og de blir holdt hemmelig til fødselen:-)

Innkjøp: Alt er så og si klart,unntatt noe småtteri,baby-gym og ull-klær.

Vektøkning: 10 kg

Melk i brystene: Råmelk siden uke 20 og bittelitt melk siden uke 26.

Strekkmerker: Nei,ikke en eneste enda..

Hevelser og vann i kroppen: Mest i føttene når jeg står og går mye.

Hodet ned:  Nurket elsker å sparke meg på høyre side på ribbeina,så det tyder på at h*n ligger for det meste med hodet ned ja.

Aktivitet på babyen: Store deler av dagen og sparkene og bevegelsene er mye kraftige enn før.Hele magen
danser skikkelig når den lille rører på seg. Pappaen liker å kjenne,snakke og synge til magen og da blir aktivitetsnivået litt lavere. Liker stemmen til pappaen sin!

Tungt: Enkelte dager er det svært tungt men det går som oftest bra! Tyngst om natta når jeg skal snu meg rundt med puter osv for å legge under magen.

Kynnere: De har roet seg veldig men kommer hvis jeg stresser og er i mye aktivitet.

Hodet festet: Nei

Barnerom: Den stolte pappaen er i gang med oppussing av rommet! Han har revet alt og har begynt på nytt igjen,slik at det skal bli skikkelig fint.

Sulten: Nei,svært sjeldent faktisk..

Matkick/Drikke: Fersken,Fruktfest-saft,heksehyl og jordbær-yoghurt.

Plager: Kvalmen ble sporløst borte 15+2.
Korsryggen er vond hvis jeg er i mye aktivitet,må sette meg ned mye.
Halsbrannen kommer oftere nå men jeg elsker halsbrann-tablettene så det gjør ingenting!

Humør: Stort sett blid! Tar lett til tårene..

Sykehusbaggen: Den pakkes litt nærmere termin men har allerede gjort meg en del tanker om hva som skal være med.

Høygravid: Nei,men ikke så lenge til!

Om barnet denne uken:

Vekt: 1750 g
Full lengde: 37 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste venter til noen timer etter fødselen.

Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene.

Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir i livmoren en stund til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen et svar eller en hilsning:)