søndag 22. juli 2012

Å bli gravid...det enkleste i verden?



"Jeg vil med vår historie få benytte sjansen til å iallefall få opplyse noen få,om ikke enda flere enn det,om hvilken lang og slitsom prosess dette virkelig er.Kanskje vil det hjelpe og forhåpentligvis oppmuntre andre prøvere som leser bloggen
". 

Dette utdraget ovenfor er fra et innlegg jeg skrev for lenge siden om hvilken slitsom prosess det er å være en prøver.
Det har vært et sårt tema men nå som jeg etter noen tøffe år har blitt gravid,vil jeg dele det vi har vært igjennom,litt etter litt.
Vil ved første omgang bare opplyse litt i dette innlegget med noen fakta før jeg begynner å dele historien vår: 


Det kommer et tidspunkt i livet der de fleste jenter hører den biologiske klokka tikke og den begynner å tikke høyt jo eldre man blir.
Jeg for min del,kunne gjerne blitt mor i en alder av 19 år for da føltes det helt naturlig.
At jeg ikke ble det i så ung alder er jeg glad for nå men hadde jeg blitt gravid med en fast kjæreste så hadde nok aldri tanken på en abort vært tilstede.
Mesteparten tenker på å slutte med prevensjon og planlegger gjerne litt før de bestemmer seg for å prøve.
De fleste tenker ikke på at prevensjon som f.eks p-piller,p-stav og p-sprøyte over lengre tid kan gi så stor effekt at det ikke forsvinner ut ifra kroppen før 6mnd og opp til 1 år. 

Noen er så heldige at det går på første forsøk,andre må prøve noen måneder før det klaffer.
Men hva om de månedene tar 1 år? 2 år,3 år,4 år osv? 
Jeg har lest historier til desperate par som har prøvd i 10-15 år og det er hjerteskjærende.

Noen har en medisinsk forklaring,som f.eks dårlig sperma,for høy alder,endometriose og PCOS,bare for å nevne noen få. 
Andre har vært gjennom operasjoner og undersøkelser for å finne årsaken til at man ikke blir gravid men grunnen er og forblir et eneste stort spørsmålstegn og blir derfor kalt "uforklarlig barnløs".

I følge overlegen på Fertilitetsklinikken på St.Olav i Trondheim er det ca 20% sjanse for å bli gravid på èn dag i en måned.
Dersom man trenger hjelp,altså man har prøvd å bli gravid i 1-2 år og får tilbud om prøverør,øker sjansen opp til 30-35% sjanse på det første forsøket.
Det er alldeles ikke mye når man tenker på hvor mye man utsetter sin egen kropp for og hvor mye man må betale for dette.
For 3 forsøk må man selv betale 15.000,-  og utover dette får man tilbakebetalt resten hvis kostnadene skulle bli større.
Dette er et tilbud vi "får" av det offentlige.
Skulle det ikke klaffe noen av gangene faller du ut av det offentlige systemet og må dermed betale betydelige høyere summer for bare èt forsøk. De fleste velger å dra til Danmark der prisene og reglene er totalt annerledes enn i Norge.

For å sette det på spissen så er det ikke slik i vårt land at de som er dårlig økonomisk stilt skal få barn.
De som ikke bare kan ta 15.000,-kr opp fra lomma,må derfor vente og begynne spare for å kunne få en sjanse til å bli foreldre en dag.

Å la andre gå gravide for deg er heller ikke en mulighet lengre for det er ulovlig i Norge.
Derfor står mange som enda er unge og er ufrivillig barnløse ovenfor en situasjon man umulig kan sette seg inn i.
Ikke går det bare utover økonomien men utover paret også,og for kvinnen både psykisk og fysisk.
Å begynne med hormonsprøyter som skal settes hver eneste dag er ingenting å spøke med og jeg må få si jeg føler meg utrolig heldig som ikke trengte å gå gjennom denne lange prosessen allikavell selv om jeg bare var 3 uker unna.
Jeg gikk på hormonsprøyter (Zoladex)  i 3 mnd våren 2011 og det var mer enn nok for meg.Det var en slitsom prosess med hormonelle plager som hører til en extrem overgangsalder og skulle ikke det være nok så er sprøyta smertefull også.
Adresseavisen skrev for ikke lenge siden at prøverør skulle få bli et gratis alternativ i Norge i 2013.
Dette er selvsagt enda under diskusjon men dette er en gla`nyhet som skulle mer enn gjerne glede alle som sliter.

Dette er et tema jeg brenner for,dette er altfor lite opplyst! 
Man hører kun om solskinnshistorier om spiren som satt på første forsøk men aldri eller sjeldent noe om de som har slitt i flere år og som kanskje aldri vil få muligheten til å bli foreldre i det hele tatt.

Jeg vil senere legge ut historien om vår lange reise og erfaring,stay tuned;-) 

Hva synes du om gratis prøverør i Norge?

Prøver du eller kjenner du noen som prøver å bli gravid? 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen et svar eller en hilsning:)