tirsdag 12. mars 2013

Hjemmelaget dessert


Nå er Mie blitt så stor at det å prøve forskjellige smaker når det gjelder mat er veldig stas.
Enten kommer det et stort,bredt smil eller så kommer det store grimaser,etterfulgt av brekninger.

Vi begynte med yoghurt for babyer i tillegg til kveldsgrøten for en stund tilbake,da hun plutselig hadde bestemt seg for at hun ikke ville ha grøt lengre.Men sammen med litt yoghurt så gikk grøten ned...men bare fordi det plutselig hadde en annen smak enn de utallige grøtsortene vi hadde prøvd.

Yoghurten er jo ganske dyr i lengden (som all barnemat) så jeg tenkte jeg likeså godt kunne begynne å lage mine egne desserter til henne til en langt billigere pris.
Etter et kjapt søk på google etter hvilke frukter,grønnsaker og bær Mie kunne spise i en alder av 6 mnd,så dro jeg rett til butikken med en liste lengre enn lang.
I første omgang ble det kjøpt inn pærer,epler,mango og ananas.

Å lage fruktmos er overhodet ikke vanskelig men jeg legger likevel med en fremgangsmåte og små "oppskrifter" til alle dere andre mødre som også har lyst til å prøve dette...
Enkelt er det iallefall!!




 1. Her er en liste på eksempler over det 6mnd`er gamle babyer kan spise av frukt,bær og grønnsaker:

-Avokado
-Ananas
-Banan
-Blomkål
-Brokkoli
-Epler
-Erter
-Grønne bønner
-Kirsebær
-Gulrot
-Mango
-Pære
-Plommer
-Potet/Søtpotet
-Purre
-Squash
-Stangselleri
-Tomat
-Blåbær
-Svisker
-Bringebær

 2. Skrell fruktene og skjær de i biter.
Å skjære de i biter gjør det lettere å få most de med stavmikser eller med blender etterpå.

 3. Legg alle fruktene du vil blande sammen i en kasserolle og fyll kasserollen med vann slik at det akkurat dekker frukta.
Kokes til frukta er mør og myk,i ca 5-10 min.

 4. Hell ut vannet i en beholder og frukten i en annen.
Vannet fra frukten kan nemlig brukes til saft,så det er greit å ta vare på den.
Frukten kan gjerne avkjøles ei stund før du moser den.

 5. Mos i blender eller med stavmikser.Jeg foretrekker stavmikser,det gjør at jeg lettere ser hvor bløt/hard  mosen blir eller om det er noen biter igjen.
Du avgjør selv hvor mye du vil mose frukten,alt etter hvor gammelt barnet er.



 6. Du kan lage forskjellige blandinger med fruktene.
Selv laget jeg:

-Pære og mango

-Eple og mango

-Eple,ananas og pære

-Pære og eple


 7. Jeg helte den ferdige fruktmosen over i middags-glass som jeg hadde spart på,men du kan kjøpe Avent sine kopper med skrulokk på apoteket også,hvis du ikke har noen andre små kopper å helle de over i.
Koppene må kunne fryses og evt. varmes i micro.

 8.Et lite glass brukes på 1 dag og et stort glass har jeg i 2 dager.
De brukes enten som tillegg til grøt eller som et mellommåltid midt på dagen.
Kan serveres kald eller oppvarmet.
Vi brukte kald fruktmos for å få ned feberen på Mie og for å kjøle ned gommene når det klør ekstra pga tenner.

 9. Alt vannet jeg kokte frukten i ble spart på og brukt som drikke,både til store og små.
Den ble satt i kjøleskapet mens alle de 11 glassene ble satt i fryseren.

Av 5 pærer,5 epler,en mango og en ananas ble det totalt 11 glass med dessert.
8 glass var så store at de kan brukes på to dager,alt i alt dessert til 19 dager.
Med andre ord,en enkel og kjapp dessert som er mye billigere enn ferdig-mos og yoghurter man får kjøpt i butikk.
Hjemmelaget er å foretrekke da det ikke er tilsatt noe som helst og du kan selv bestemme eller skille ut hvilke frukter barnet ditt liker og ikke.

Lykke til,dette ble stor suksess her hjemme iallefall:-)

Hva synes du er best,kjøpt eller hjemmelaget?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen et svar eller en hilsning:)